ITIL
ITIL on maailman laajimmin käytetty palvelunhallinnan viitekehys, jonka oppeja sovelletaan menestyksellisesti IT-organisaatioissa ympäri maailman. Viitekehyksen uusin versio ITIL® 4 julkaistiin vuonna 2019.
ITIL® on globaalisti tunnustettu kokoelma parhaita käytäntöjä ja malleja IT-johtamiseen. ITIL-kehystä on käytetty ja kehitetty yli 20 vuotta. Mallin kehitys alkoi Englannissa valtionhallinnon hankkeena 1980-luvulla ja sitä on kehitetty maailmanlaajuisesti siitä lähtien.
ITIL ohjaavat periaatteet
- Focus on Value – Keskity arvoon
- Start Where you are – Aloita siitä missä olet
- Progress iteratively with feedback – Etene iteratiivisesti palautetta hyödyntäen
- Collaborate and promote visibility – Tee yhteistyötä ja edistä näkyvyyttä
- Think and work holistically – Ajattele ja toimi kokonaisvaltaisesti
- Keep it simple and practical – Pyri yksikertaisuuteen ja käytännöllisyyteen
- Optimize and Automate – Optimoi ja automatisoi
Wakaru on sertifioitu ITIL-valmennusorganisaatio
ITIL®-koulutuksia voivat toteuttaa vain sertifioidut kouluttajat ja -koulutusorganisaatiot. Myös koulutusmateriaalien tulee olla sertifioituja. Sertifiointitentit ovat monivalintatestejä, joita voi suorittaa sertifioitujen koulutusorganisaatioiden koulutusten yhteydessä tai sertfioiduissa koulutuskeskuksissa. Lue lisää Axelosen sivuilta tästä.
Koulutuspolku
ITIL® 4 FOUNDATION
40 kysymystä, tunnin kestävä tentti, ei kirjaa tai muistiinpanoja.
Kenelle tarkoitettu?
Kaikille IT-palveluiden kanssa työskenteleville henkilöille sekä erityisesti henkilöille, jotka osallistuvat palveluiden toimittamiseen, ylläpitoon, kehittämiseen, ostamiseen tai myymiseen.
ITIL® 4 -LAAJENNUSMODUULIT (Extension Modules)
ITIL 4:ssä on yhteensä kaksi laajennusmoduulia, joita ovat ITIL® 4 Sustainability in Digital and IT ja ITIL® 4 Acquiring & Managing Cloud Services.
ITIL® 4 -JATKOKURSSIT
ITIL 4:ssä on yhteensä viisi jatkokurssia, jotka kuvaavat joukon kyseiseen aihealueeseen kuuluvia ajattelu- ja toimintamalleja sekä esittelevät tarkemmin aiheeseen liittyvät tärkeimmät kyvykkyydet (practices). Kurssit voi suorittaa haluamassaan järjestyksessä.
- Create, Deliver and Support
- Parhaat käytännöt kuinka palveluita suunnitellaan, rakennetaan, jaellaan, julkaistaan, toimitetaan ja tuetaan.
- Drive Stakeholder Value
- Parhaat käytännöt kuinka asiakaspolku suunnitellaan sekä palvelun kuluttajan että tuottajan näkökulmasta kattamaan vuorovaikutus sidosryhmien kanssa, palvelun muotoilu ja saavutettujen hyötyjen seuranta.
- High Velocity IT
- Parhaat käytännöt kuinka palvelua johdetaan, kehitetään ja tuotetaan hieman eri tavalla erittäin nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä
- Direct, Plan and Improve
- Parhaat käytännöt kuinka organisaation toimintaa ohjataan, suunnitellaan ja parannetaan jatkuvasti.
Edellisten neljän kurssin suorittamisen jälkeen henkilölle myönnetään ITIL® 4 Managing Professional -sertifikaatti.
- Digital & IT Strategy
- Parhaat käytännöt kuinka palveluorganisaation tavoitteet määritellään 2020-luvun toimintaympäristössä ja kuinka toiminta niiden saavuttamiseksi organisoidaan jatkuvan parantamisen mallia hyödyntäen.
Digital & IT Strategy ja Direct, Plan and Improve -kurssien suorittaneille henkilöille myönnetään ITIL® 4 Strategic Leader -sertifikaatti.
Katso myös webinaarit
Webinaari – ITIL® on paljon muutakin kuin pelkkä Foundation
Webinaari: itSMF webinaari lokakuu 2020 – 1 – Roman Jouralev

ITIL® is a registered trade mark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved. The Swirl logo™ is a trade mark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved. Wakaru Oy is an Accredited Training Organisation for ITIL®.
Haluatko tarjouksen tai lisätietoja ITIL-valmennuksistamme?
Katso toteutuspäivämäärät ja osta kurssit Oppiasta:
ITIL® 4 Specialist: High Velocity IT
6.2.2023
Helsinki / Etävalmennus
ITIL® 4 Strategist: Direct, Plan and Improve
1.3.2023
Helsinki / Etävalmennus
ITIL® 4 Foundation
9.3.2023
Helsinki / Etävalmennus
ITIL® 4 Specialist: Create, Deliver and Support
12.4.2023
Helsinki / Etävalmennus
ITIL® 4 Foundation
20.4.2023
Jyväskylä / Etävalmennus
ITIL® 4 Foundation
24.4.2023
Helsinki / Etävalmennus
ITIL® 4 Foundation
16.5.2023
Helsinki / Etävalmennus
ITIL® 4 Acquiring & Managing Cloud Services
23.5.2023
Etävalmennus / Helsinki
ITIL® 4 Foundation
24.5.2023
Tampere / Etävalmennus
ITIL® 4 Leader: Digital & IT Strategy
6.6.2023
Helsinki / Etävalmennus