Suomen ensimmäinen Troubleshooting Champion -kilpailu ratkottiin Helsingissä

Troubleshooting Champion 2025 - Major Incident Management

Varautuminen ja häiriötilanteiden hallinta yhä tärkeämpää organisaatioille

Major Incident Management PART 2 -asiantuntijatapahtuma kokosi alan osaajat Helsingin Messukeskukseen torstaina 18.9.2025. Osaamistalo Wakarun järjestämässä tapahtumassa syvennyttiin kriittisten häiriötilanteiden hallintaan, tiimien toimintaan paineen alla sekä automaation rooliin häiriönhallinnassa. Tapahtuman yhteydessä järjestettiin Suomen ensimmäinen Troubleshooting Champion -kilpailu, jossa joukkueet ratkoivat nopeassa tahdissa teknisesti haastavia, käytännönläheisiä tilanteita. 

Tapahtumalavalla kuultiin mm. keynote-puheenvuoro sekä asiantuntijapuheita organisaatioiden resilienssistä, AIOpsista ja systemaattisesta ongelmanratkaisusta. Finaali käytiin osana päivän ohjelmaa otsikolla Incident Challenge Lab – Simuloitu Troubleshooting / Troubleshooting-kilpailun 2025 finaali LIVE

Kilpailun tausta – oppimista ja mittaamista

Troubleshooting Champion -kilpailun konsepti pohjautuu Wakarun Troubleshooting simulation -valmennukseen, jossa vakavien häiriötilanteiden ratkaisua harjoitellaan vähän teoriasta mutta paljon tekemällä. Harjoitukset kuvaavat aitoja tuotannollisia tilanteita ja on toteutettu legoroboteilla – kaikki toimenpiteet ovat seurattavissa ja mitattavissa, jolloin opitun vaikutus tekemiseen voidaan osoittaa faktoilla. 

”Troubleshooting simulaatio on turvallinen tapa harjoitella tilanteita, joissa pitää pystyä toimimaan saumattomasti ja paineen alla.”

”Halusimme tuoda lavalle aidosti mitattavaa ongelmanratkaisua – ei vain puhetta. Kilpailussa korostuivat tiimityö, paineensietokyky ja kyky omaksua uutta nopeasti. Troubleshooting simulaatio on turvallinen tapa harjoitella tilanteita, joissa pitää pystyä toimimaan saumattomasti ja paineen alla”, tiivistää Wakarun liiketoimintajohtaja Johanna Rakemaa.

”Kokemus Troubleshooting Champion -kilpailusta oli erittäin positiivinen.”

Istekin tiimi pokkasi Troubleshooting Champion 2025 -tittelin näyttämällä johdonmukaista vianrajausta ja selkeää kommunikointia myös tiukimmissa käänteissä. Voittoisa tiimi erottui muista joukkueista käytetyn ajan, kustannustehokkuuden sekä virheiden vähyyden perusteella. 

”Kokemus Troubleshooting Champion -kilpailusta oli erittäin positiivinen. Kilpailun alusta tarjosi realistisen ympäristön oikean elämän ongelmanratkaisun harjoitteluun, ja simulaatio teki tilanteista konkreettisia sekä mitattavia. Wakarun antama palaute tekemisestämme oli arvokasta”, summaa Istekin Troubleshooting-kilpailutiimi.

”Kilpailun alusta tarjosi realistisen ympäristön oikean elämän ongelmanratkaisun harjoitteluun, ja simulaatio teki tilanteista konkreettisia sekä mitattavia. Wakarun antama palaute tekemisestämme oli arvokasta.”

Lisätiedot

📧 Johanna Rakemaa, Business Director, Wakaru Oy, +358 40 901 4661, johanna.rakemaa[a]wakaru.fi

📧 Minttu Lampinen, Johtaja, viestintä ja markkinointi, Istekki Oy, +358 44 434 1914, minttu.lampinen[a]istekki.fi

Wakaru Oy
LinkedIn

Istekki Oy
Verkkosivut | LinkedIn

Tutustu

Wakaru

Osaamisen kehittämisen ykkösvalinta

Osaamistalo Wakarun ammattilaiset auttavat vahvalla kokemuksellaan asiakkaitaan onnistumaan. Tarjoamme vuosien kokemuksella parhaita käytäntöjä, osaamispolkuja, tapahtumia ja teknologiapalveluita asiakkaiden liiketoiminnan ja henkilöstön jatkuvan kehittämisen tueksi. Asiakasyrityksemme lukeutuvat Suomen top 100 suurimpiin yrityksiin. Vuosittain valmennamme lähes 3 000 ammattilaista edelläkävijöiksi sekä järjestämiimme tapahtumiin osallistuu 4 500 ammattilaista. Olemme sertifioitu ja hyväksytty koulutusorganisaatio (ATO). Asiakastyytyväisyytemme on korkea – lähes 100 % asiakkaistamme suosittelisi palveluitamme myös kollegalleen.

Kysymyksiä

Suomen laadukkainta IPMA C -valmennusta!

Lue lisää →

Wakaru tukemassa nuoria projektiosaajia mentorointiohjelmassa

Lue lisää →

Osaamistalo Wakaru avaa maailman ensimmäisen verkkokaupan USM-verkkokurssien myyntiin ja jakeluun

Lue lisää →