Simulaatiopelit

Voiko pelaamalla oppia? Voi, ehkä jopa parhaiten.

Hyötypelit, eli englanniksi serious games, ovat pelejä, jotka on suunniteltu pääasiassa jotakin muuta kuin viihdekäyttöä varten. Tunnetuimpia hyötypelien muotoja ovat oppimispelit. Hyötypelejä voidaan käyttää myös muun muassa tiedottamiseen, mainostamiseen, henkilöstön kouluttamiseen sekä tuotannon suunnitteluun ja kehitykseen.

Hyötypeleissä käyttäjän mielenkiinto vangitaan viihteellisyyden avulla ja käyttäjälle tarjotaan viihteelliseksi verhottua tietoa. Pelejä käytetään lisääntyvässä määrin ei-viihteellisiin tarkoituksiin, koska niillä on immersiivisyytensä ja simulointikykynsä vuoksi enemmän keinoja osallistuttaa ja inspiroida osallistujia. Teollisuudessa ja tutkimuksessa hyötypelejä käytetään usein simuloimaan ja kuvaamaan asioita, joita olisi liian kallista tai vaarallista testata todellisuudessa.

Wakaru kouluttaa useita simulaatiopelejä, joissa tiimisi voi hauskalla, hyödyllisellä ja turvallisella tavalla kokeilla, epäonnistua ja onnistua.

Tarjoamamme simulaatiopelit

LessonLab ja Wakaru järjestävät yhteistyössä ainutlaatuisia koulutussimulaatioita, joissa osallistujat pääsevät turvallisesti testaamaan esimerkiksi projektinhallinta- ja muutosviestintätaitojaan peli- ja tekoälypohjaisten harjoitusten avulla

  • Tutustu palvelujohtamisen parhaisiin käytäntöihin.
  • ITIL-prosessien opettelua helposti ja hauskasti Apollo 13 -simulaatiopelissä.
  • Perustuu kuuluisaan NASA:n Apollo13-avaruuslentoon
  • Käytännön harjoittelua prosessien toiminnasta ja yhteistyöstä.
  • 1 päivä, 4 pelikierrosta
  • 8-14 osalistujaa
  • Kohderyhmä:
    • Prosessipäälliköt ja -omistajat
    • Muut prosessiin osallistujat ja asiakastukitiimit
    • Tiiminvetäjät ja johtoryhmän jäsenet.
  • Palvelunhallinnan ketteryyden ja Lean-ajattelun parhaat käytännöt.
  • ITIL-praktiikoiden oppimista käytännössä ja hauskasti MarsLander®-simulaatiopelissä.
  • Perustuu fiktiiviseen Mars-laskeutumistehtävään, jossa ohjelmisto, laitteisto ja palvelut on synkronoitava.
  • Käytännön harjoittelua jatkuvasta parantamisesta, virtauksen optimoinnista ja moniosaavien tiimien yhteistyöstä.
  • 1 päivä, 4 pelikierrosta
  • 10–14 osallistujaa
  • Kohderyhmä
    • Palvelupäälliköt, prosessipäälliköt ja -omistajat
    • DevOps-, infra- ja sovellustiimit sekä palvelukumppanit
    • Tiiminvetäjät ja johtoryhmän jäsenet
  • Liiketoiminnan ja IT:n strategisen yhteistyön ja Business-IT Alignmentin parhaat käytännöt.
  • Yhteistyön ja arvon maksimoinnin oppimista käytännössä ja hauskasti Grab@Pizza™-simulaatiopelissä.
  • Perustuu kuvitteellisen maailman suurimman pizzaketjun IT-osaston johtamiseen ja liiketoiminnan tukemiseen.
  • Käytännön harjoittelua kysynnän priorisoinnista, resurssien hallinnasta, riskien ja häiriöiden käsittelystä sekä liiketoiminnan arvon todentamisesta.
  • 1 päivä, 6 pelikierrosta
  • 7–10 osallistujaa, joiden roolit jakautuvat IT:hen ja liiketoimintaan
  • Kohderyhmä
    • Ylin johto ja liiketoimintavastaavat
    • Business Relationship / Account Managerit, linja- ja tiiminvetäjät
    • IT-johtajat, prosessi- ja palveluomistajat, järjestelmäpäälliköt
  • Opi häiriön- ja ongelmanratkaisun tärkein taito – systemaattinen lähestymistapa haastavaan tilanteeseen.
  • Simulaatiossa opettelet taitoa käytännössä ja hauskasti Troubleshooting-simulaatiossa Lego-robottien avulla.
  • Simulaatio perustuu aidosti toistettaviin tuotantotilanteisiin, joissa moni­toimittajaympäristön rajattu tieto ja paine ohjaavat toimintaa.
  • Käytännön harjoittelua nopeasta palauttamisesta, juurisyy-analyysistä, tiedonhallinnasta ja yhteistyöstä eri sidosryhmien kesken.
  • Kesto: 2 päivää, optio 3. päivä syventää ongelmanhallintaa
  • Vähintään 8 osallistujaa, suositus 8–12
  • Kohderyhmä
    • Häiriön- ja ongelmanhallinnan parissa työskentelevät (Service Desk, asiantuntijat, tiiminvetäjät)
    • Useiden toimittajien/organisaatioiden yhteiset tiimit
    • Johto ja muut sidosryhmät, jotka vaikuttavat operatiiviseen palautumiskykyyn
  • Pyöritä elokuvayhtiötä, tee hienoja elokuvia ja ota käyttöön uusi palvelu houkutellaksesi lisää asiakkaita.
  • Simulaatiossa koko IT-palvelu on ulkoistettu kolmelle toimittajalle. Yhteistyö liiketoiminnan ja IT-toimittajien välillä ei tapahdu itsestään, vaan se vaatii ohjausta!
  • Opit hallitsemaan, ohjaamaan ja orkestroimaan monitoimittajaympäristöä ja SIAM tulee tutuksi. Koe, mitä tarkoittaa pyörittää IT-palvelua usean toimittajan tuella menestyksekkäästi.
  • Simulaatio antaa todellisen kokemuksen monitoimittajaympäristöstä ja keinot menestyä haastekohdissa. Päivän jälkeen osaat hallita, johtaa ja integroida palveluja sujuvammin sekä ymmärrät paremmin, miten voit toteuttaa monitoimittajahallinnan omassa organisaatiossasi.
  • Kesto: 1 päivä
  • Osallistujamäärä: 8–12 henkilöä
  • Projektinhallinnan parhaiden käytäntöjen käytännön soveltaminen ja suoritustehon parantaminen.
  • Teorian viemistä arkeen hauskasti Haaste Egyptissä™ -simulaatiossa – pyramidiprojekti faaraon toimeksiannosta.
  • Simulaatio perustuu muinaisen Egyptin skenaarioon, jossa tiimin on hallittava laajuus, laatu, budjetti ja aikataulu sekä reagoitava faaraon muuttuviin vaatimuksiin.
  • Käytännön harjoittelua PRINCE2®-, PMI®- ja PMBOK®-menetelmien ydinperiaatteista: työpakettien, riskien ja toleranssien hallinta, liiketoimintasuunnitelman varmistus, roolien riippuvuudet, viestintä ja tiimityö.
  • Kesto: 1 päivä, useita simulaatiokierroksia
  • Osallistujamäärä: 8–12 osallistujaa (ei ennakkovaatimuksia)
  • Kohderyhmä
    • Projektipäälliköt ja ohjausryhmän jäsenet
    • Projektitiimit, sidosryhmät ja liiketoiminnan edustajat
    • PMO- ja projektisalkun hallinnan henkilöt, riskienhallinnan ja laadun asiantuntijat
  • Phoenix Project – DevOps -simulaatiopeli auttaa tutkimaan ja ymmärtämään DevOpsia sekä tunnistamaan ja sopimaan konkreettisia toimia DevOps-käytäntöjen omaksumiseen ja käyttöönottoon.
  • Opit soveltamaan DevOps-periaatteita todellisessa tilanteessa sekä löytämään oikean tasapainon palvelutasosopimusten (SLA) vaatimusten toimittamisen ja IT-projektien suunnitelman mukaisen toteutuksen välillä.
  • Koet myös, miten DevOps tuo merkittävää arvoa liiketoiminnallesi ja samalla lisäät IT-osaston tehokkuutta ja vaikuttavuutta.
  • Kesto: 1 päivä
  • Osallistujamäärä: 8–12 henkilöä
  • Tiimin vahvuuksien ja yritysarvojen näkyväksi tekeminen hauskassa Pakopeli tiimianalyysillä -elämyksessä.
  • Pakohuoneen pulmien lisäksi köysilaskeutuminen ja näyttelijät vievät pelin Helsingin kaduille – autenttinen seikkailu kidnappaus­juonen ympärillä.
  • Tiimin toimintaa havainnoidaan pelin aikana; jälkipurussa puretaan onnistumiset, roolit ja arvojen toteutuminen.
  • Useita teemoja (Pöllitty pomo, Kidnapattu artisti, Pedon pauloissa, Timanttinen keikka) ja saatavilla ympäri Suomen.
  • Käytännön harjoittelua yhteistyöstä, roolien ja vahvuuksien tunnistamisesta sekä kommunikoinnista paineen alla.
  • Kesto: 3–3,5 tuntia (peli + analyysi)
  • Osallistujamäärä: 3–7 osallistujaa
  • Kohderyhmä
    • Tiimit, jotka haluavat vahvistaa yhteishenkeä ja roolitietoisuutta
    • Tyhy-/tykypäivien, kick-offien ja virkistyspäivien organisoijat

Haluatko tarjouksen tai lisätietoja?

Katso toteutus­päivämäärät ja osta kurssit Oppiasta:

Katso myös

Esihenkilötyö ja johtaminen

Wakaru tarjoaa vuosien kokemuksella parhaita käytäntöja moderniin johtamiseen. Kehitä taitojasi ja onnistu esihenkilönä.

Lue lisää →

Esihenkilön osaamispolku

Wakaru on rakentanut osaamispolut eri rooleihin. Polut sisältävät vahvaa substanssiosaamista sekä mahdollistavia taitoja.

Lue lisää →

Työelämätaidot

Wakaru tarjoaa vuosien kokemuksella parhaita käytäntöja moderniin työelämään. Kehitä taitojasi ja onnistu.

Lue lisää →

Blogi

MarsLander-simulaatio: käytännönläheinen tapa oppia ketterää palvelunhallintaa

Lue lisää →

Voiko pelaamalla oppia? Näin simulaatiopelit kehittävät palvelujohtamisen osaamista

Lue lisää →

Kaikki irti ITIListä USM-metodilla, eli miten ihmeessä tätä oikein tehdään?

Lue lisää →

Wakaru

Autamme organisaatioita kehittymään valmentamalla, ammattitapahtumin ja tarjoamalla edistyksellisiä teknologiapalveluita. Meiltä saat ratkaisut liiketoimintasi ja henkilöstön jatkuvaan parantamiseen.

#1 Osaamisen kehittämisen ykkösvalinta