Wakaru aloitti vuonna 2019 ensimmäisenä Suomessa ITIL® 4 -jatkokurssien toteutukset. Valmennukset on suunnattu Foundation-valmennuksen suorittaneille oman ammattitaidon syventämiseen.
ITIL on kokoelma parhaita käytäntöjä arvon luomiseen, IT-palveluiden tuottamiseen ja IT-Infrastruktuurin hallintaan. ITIL:ssä määritellyt palvelunhallinnan käytännöt ovat käytännössä testattuja ja hyviksi havaittuja useissa organisaatioissa maailmanlaajuisesti.
ITIL® 4 Foundation on peruskurssi palveluiden johtamiseen. Opit tärkeimmät oivallukset palveluiden ja arvonluonnin perusteista sekä järkevän lähestymistavan palveluiden tuottamiseen ja johtamiseen. Merkittävä osa kurssin sisältöä on alan yhteinen terminologia.
Vaikka peruskurssi on kaikille, se ei useinkaan riitä. Tämä ei millään tavalla väheksy peruskurssin arvoa ja hyötyä, vaan korostaa parhaiden käytäntöjen merkitystä palveluiden laadulle, työn tehokkuudelle sekä asiantuntijan henkilökohtaiselle ja organisaation osaamisen kehittämiselle.
Palveluiden tuottaminen on työtämme ja meidän tulee olla hyviä siinä, mitä teemme. Abraham Lincoln sanoi: “Anna minulle kuusi tuntia aikaa kaataa puu, niin käytän ensimmäiset neljä tuntia kirveen teroittamiseen.” Samoin meidän, palvelujohtamisen ammattilaisten, tulisi systemaattisesti “hioa kirvestämme”, eli oppia uusia ideoita. Pyörän voi keksiä itsekin, mutta paljon nopeammin ja parempaan lopputulokseen pääsee, jos on perehtynyt ideaan pyörästä jo etukäteen.
ITIL 4 -jatkokurssit nostavat esiin hyödyllisiä ideoita ja hyviksi havaittuja malleja, jotka kasvattavat sinun ja organisaatiosi työn tehokkuutta ja vaikuttavuutta. Osaamisen kehittämisestä hyötyy sekä osallistuja kuin työnantaja. Jatkotason valmennuksissa saa aihealueesta kattavan ymmärrykset ja taidot, joilla viet osaamisen käytäntöön.
Järjestämme valmennuksia myös yrityskohtaisesti. Lisäksi ammattilaisemme auttavat palvelunhallinnan ja palvelujohtamisen tilanteissa sekä muutosprojekteissa. Saat meiltä myös konsultointipalvelut, ja autamme ITILin jalkauttamisessa.
ITIL 4:ssä on yhteensä viisi jatkokurssia, jotka kuvaavat joukon kyseiseen aihealueeseen kuuluvia ajattelu- ja toimintamalleja sekä esittelevät tarkemmin aiheeseen liittyvät tärkeimmät kyvykkyydet (practices). Kurssit voi suorittaa haluamassaan järjestyksessä.
Create, Deliver and Support (CDS) – katso videoesittely
Parhaat käytännöt palveluiden suunnitteluun, rakentamiseen, jakeluun, julkaisuun, toimitukseen ja tukemiseen.
Drive Stakeholder Value (DSV) – katso videoesittely
Parhaat käytännöt asiakaspolun suunniteluun sekä palvelun kuluttajan että tuottajan näkökulmasta kattamaan vuorovaikutus sidosryhmien kanssa, palvelun muotoilu ja saavutettujen hyötyjen seuranta.
High Velocity IT (HVIT) – katso videoesittely
Parhaat käytännöt palvelun johtamiseen, kehittämiseen ja tuottamiseen hieman eri tavalla erittäin nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä.
Direct, Plan and Improve (DPI) – katso videoesittely
Parhaat käytännöt organisaation toiminnan ohjaamiseen, suunniteluun ja jatkuvaan parantamiseen.
Edellisten neljän kurssin suorittamisen jälkeen henkilölle myönnetään ITIL® 4 Managing Professional -sertifikaatti.
Digital & IT Strategy (DITS) – katso videoesittely
Parhaat käytännöt palveluorganisaation tavoitteiden määrittelyyn modernissa toimintaympäristössä ja kuinka toiminta niiden saavuttamiseksi organisoidaan jatkuvan parantamisen mallia hyödyntäen.
Digital & IT Strategy ja Direct, Plan and Improve -kurssien suorittaneille henkilöille myönnetään ITIL® 4 Strategic Leader -sertifikaatti.
ITILissä on yhteensä neljä laajennusmoduulia, joiden avulla vastataan organisaatioiden liiketoiminnan muuttuviin tarpeisiin. Laajennusmoduulit, joissa ei ole esitietovaatimuksia, voit suorittaa myös ilman ITIL® 4 Foundation -sertifikaattia. Perustiedot ITIL-viitekehyksestä ja termistöstä käydään läpi valmennuksissa. Lisäksi löytyy kaksi laajennusmoduulia, joihin voi osallistuja ITIL 4 Foundationin jälkeen.
ITIL® 4 Specialist: Acquiring & Managing Cloud Services (ei esitietovaatimuksia)
Valmennus tukee palvelunhallinnan ammattilaisia pilvipalveluiden ja -teknologioiden hankinnassa, toteutuksessa ja jatkuvassa arvioinnissa. Tavoitteena on luoda edellytykset, joilla voi todentaa pilvipalveluista saatava arvo organisaatiolle.
ITIL® 4 Specialist: Business Relationship Management
Valmennus keskittyy asiakassuhteiden hoitamiseen ja kehittämiseen sekä arvoa tuottavien ja luotettavien palvelujen kehittämiseen ja hallintaan. Valmennus auttaa ylläpitämään parempia kumppanuussuhteita ja sopimuksia, määrittelemään selkeämmin palveluja ja hallitsemaan odotuksia palveluntarjoajien ja asiakkaiden välillä.
ITIL® 4 Specialist: Sustainability in Digital and IT (ei esitietovaatimuksia)
Valmennus tuo tiedot, miten kestävän kehityksen tavoitteet yhteensovitetaan digitalisaatio- ja IT-strategioiden kanssa.
ITIL® 4 Specialist: IT Asset Management
IT Asset Managementin (ITAM) tarkoitus palvelunhallinnassa on tukea IT-omaisuuden ostoja, uudelleen käyttöä, poistoa ja myyntiä koskevaa päätöksentekoa. ITAM-osaaminen mahdollistaa arvonluonnin maksimoinnin sekä tehokkaan ja ennakoivan kustannus- ja riskienhallinnan.
ITIL® is a registered trademark of the PeopleCert group. Used under licence from PeopleCert. All rights reserved. Wakaru Oy is an Accredited Training Organisation for ITIL®.
Osaamisen kehittäminen
Osaamisalueet
Palvelujohtaminen
Projektijohtaminen
DevOps
Osaamispolut
Inspiroidu
Lisäpalvelut
Kokemuksia meistä
Wakarusta